Saturday, May 30, 2009

Alhamdullilah Habis Exam Psychiatric


Syukur ke hadarat Allah S.W.T, dah habis exam dah ana. Actually psychiatric posting is very interesting posting that had teach me abaout many things.

One of it is, our sense of gratefull to Allah for give me iman that non muslim do not have. Sebabnya, kalau kita tengok patients kat mental hospital ni dari pelbagai bangsa dan agama. tapi yang istimewanya patient ynag Muslim, kita dapat lihat diorang although they suffering from mental illness but at the same time they still remember about their religion’s rules, about The Creator etc.

Lagi satu, pentingnya iman ni juga bila kita lihat kenapa bukan semua orang dapat mental illness walaupun ada yang mengalami masalah dan traumatic experience sama ngan yg dialami patient2,kenapa only certain org je dapat sakit mental. ni kita berbalik kepada kekuatan iman kita la. if iman kukuh, insya ALLAH apa jua ujian yang Allah s.w,t bagi kat kita,kita redha dan percaya semua tu qada’ dan qadar Allah dan juga pastinya percaya ada hikmah pada setiap kejadian dan ujian tu. dan setiap ujian tu untuk menguji tahap keimanan kita.betul tak?


Firman ALLAH s.wt dalam Surah At-Taubah ayat 9

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan, sedang Allah belum mengetahui (dalam kenyataan) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil menjadi teman yang setia selain Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan".

Satu lagi ,dalam posting ni ana dpat satu pengajaran yang pesakit mental ni tak bahaya dan tak kan nak harm kita. kalau kita perhatikan, berapa percent je mental ill patients that do harms or kill others? only small percentage if we want to compared with people that healthy mentally and physically that commited in crimes e.g murder. stigmazation ni terlalu meresap ke dalam masyarakat kita sehingga memberi pandgan serong kepada mental ill patients.

kesimpulannya, sebelum ni kita banyak menilai dari luaran je sbenarnya tanpa kita lihat dengan mata kepala sendiri dan alami sendiri pengalaman tu. orang putih kata " dont judge the book from its cover". dan ana berasa sangat seronok dan bersyukur kepada Allah sebab ana diberi peluang untuk bertemu dan bergaul mesra macam kawan dengan patients ni. kalau kita lihat, sebab utama mereka dapat sakit mental adalah dapipada sebab kehidupan ni such as family problems, financial or because of motor traffic accident.

wassalam

p/s maaf kalu tulisan tak best.1st time tulis blog.hihi

No comments:

Post a Comment